דן אוריאלי מומחה לקפה

November 21 2023Cfao

דן אוריאלי על קפה תוצרת הארץ / כחול-לבן

ימים קשים עוברים עלינו. ימים של התעוררות, מכל מיני סוגים. היות וכאן מדובר על בלוג בנושא קפה והיות וזה התחום שלי, עליו אכתוב. כאן דן אוריאלי. מומחה לקפה. מוזמנים לקרוא.

יוזמות יפות ומרגשות עולות מאז השבת השחורה. עם ישראל מתגלה במלוא תפארתו בהדדיות. אחד מהתחומים בהן עולות ונרקמות יוזמות הוא תוצרת החקלאות המקומית, הישראלית.

קונים כחול-לבן! קונים תוצרת הארץ!

גם החקלאות בעוטף וגם בחלקים גדולים אחרים בישראל (בגלל בריחת עובדים זרים) נפגעו קשות. אז עולות יוזמות של רכישת תוצרת חקלאות תוצרת הארץ, בטח אחרי התגובות של ארדואן בטורקיה. אז עם כל הכבוד לכך שהעגבניות מטורקיה זולות יותר, אנשים רבים מצביעים עם הארנק וקונים תוצרת מקומית. מה גם שיש כמות גדולה של אנשים שהולכים ומתנדבים בעזרה לחקלאים מקומיים (לרבות כותב שורות אלו וזה פשוט תענוג לגוף וללב).

אנחנו בתקופה של גלובליזציה מסחרית – קל וזול לייבא ארצה כמעט כל דבר: חלב, חמאה, ירקות, פירות, מוצרי אלקטרוניקה ועוד ועוד… זה קל לעסקים וגם לאנשים פרטיים (ע”ע עליבאבא ודומיו).

אז ברגע של שבר גדול הלב והארנק נרתמים לעשייה. אני רק מקווה שהדבר הזה יהפוך להרגל שיישאר עם אנשים גם אחרי המלחמה. כן, זה עולה לנו יותר, אבל אני חושב שבימים אלו יותר ויותר אנשים מבינים את המשמעות של הדבר.

ואני דן אוריאלי שואל, ומה עם קפה? יש קפה תוצרת הארץ? קפה כחול-לבן?

בואו נפרק את השאלה הזו לגורמים:

גידול קפה – שיח הקפה גדל באזורים טרופיים (חוג הסרטן עד חוג הגדי). לא סתם אתם שומעים על קפה מאפריקה, דרום ומרכז אמריקה, הודו, אינדונזיה וכד’. לידע כללי – המקום הקרוב ביותר אלינו בו מגדלים קפה הוא בתימן למרות ששם, בשנים האחרונות, יש בעיה של גידול גת במקום קפה (מכל מיני סיבות). וגם אם איכשהו, עם כשרונות הטק הישראלי, היו מצליחים לגדל כאן קפה, לא היה מספיק מקום פיזי/גאוגרפי כדי לעשות את זה בצורה יעילה. שיח קפה מניב, על פני שנה, כ-200 גרם קפה (ספשלטי) ועד למקסימום של כ-ק”ג אחד. אז אין קפה שגדל בישראל (לפחות לא מסחרית).

עיבוד קפה – גם זה, תהליך עיבוד הפרי עד קבלת חומר הגלם המוכר כ”קפה ירוק” נעשה רק במדינה המגדלת. אז גם זה לא.

קליית קפה – קורה בישראל עוד מלפני קום המדינה. קפה לנדוור היה בית הקלייה הראשון בתל-אביב שנוסד עוד ב-1933! ב-1941 נוסד קפה אוא שבחיפה. שניהם עדיין קיימים ופעילים. ב-1956 עלית הקימה, בצפת, בית קלייה שייצר את הקפה הנמס הישראלי הראשון. בשנות ה-50 היה גם מי שכן חלם על גידול קפה בארץ ישראל – ד”ר ישראל גינדל, אבל הרעיון לא צלח.

אני טוען שקפה שנקלה בישראל הוא בהחלט תוצרת מקומית כחול-לבן.

אבל למה? אזכיר כי יצא לי לעבוד ב: חברות אשר ייבאו קפה מאיטליה (אופציות קפה), חברות שקנו קפה ישראלי (מועדון הקפה), בית קלייה מסחרי ישראלי (פורטופינו קפה), יצרן מכונות קלייה ישראלי (קופי-טק אנג’נירינג) ורשת קטנה עם בית קלייה משלה (קפה נחת), אמנה כמה סיבות, אבל קודם נסביר את התהליך.

מה הוא בעצם המוצר? בואו ניקח את המוצר השכיח ביותר מסחרית בתחום – שקית 1 ק”ג של קפה קלוי.

קפה עם דן אוריאלי

מה המוצר הזה מכיל?

קפה קלוי (קפה ירוק שעבר קלייה), שקית, שסתום חד-כיווני (קשור בשמירת טריות הקפה), גרפיקה כזו או אחרת שעל השקית וקרטון המכיל 6 או 10 ק”ג קפה (גם כזה מגיע במשטחים מחו”ל). כל חלק במוצר = כסף ועבודה. בעצם כשאותה חברה קונה את אותו קפה איטלקי היא משלמת ומספקת עבודה (בעקיפין) ל:

  • מישהו שמאתר את הקפה הירוק המתאים (sourcing)
  • מישהו שקולה את הקפה הירוק
  • מישהו שעובד באותו בית הקלייה (איחסון, אריזה, מכירות ושינוע)
  • מישהו שעושה את הגרפיקה לאותו המותג
  • מישהו שמוכר את שקית הקפה לבית הקלייה (עם או בלי שסתום שזו עוד עבודה)
  • הרשימה הזו יכולה להיות הרבה יותר ארוכה אבל נסתפק באלו הפעם

בשורה התחתונה, מסביר דן אוריאלי, כשקונים קפה מחו”ל, יותר שקלים עוזבים את ישראל לאיטליה (לדוגמא).

עכשיו ניקח, לדוגמא, את הקפה שבקפה נחת. אנחנו בעצמנו איתרנו חלקים מהקפה לקלייה (על-ידי טעימות בארץ וטיסות לארצות מקור בחו”ל). עכשיו שימו לב לשאר התהליך:

  • פתחנו בית קלייה ושם מועסקים אנשים שקשורים באחסון הקפה, קלייתו ואריזתו.
  • פיתחנו מותג משלנו (נחת) בעזרת אנשי גרפיקה ישראלים
  • הדפסנו (ועד היום מדפיסים) את השקיות במפעל ישראלי (בשדרות במקרה שלנו)
  • עיצבנו מדבקות לסוגים שונים קפה (שוב גרפיקה ישראלית וגם בית דפוס ישראלי למדבקות)
  • ארזנו לבד שקיות ק”ג בקרטונים אשר נרכשו בארץ (ועוד קרטונים קטנים למשלוחים פרטיים)
  • גם כאן הרשימה יכולה להתארך אך שוב נסתפק בזה כי המסר כבר בטח ברור.

אז גם בקפה, כשקונים מבית קלייה ישראלי:

  • יותר כסף נשאר בארץ
  • יותר מוצרים מיוצרים/מסופקים בארץ
  • יותר אנשים מועסקים בארץ

…וכל זה לפני שבכלל שאלנו את עצמנו – מי מאיתנו יודע מה העמדות הפוליטיות של בעלי חברות הקפה שמייבאים לארץ? לרוב אני מניח שזה לא ממש מעניין או חשוב לאנשים אבל אנחנו בזמנים אחרים.

תעשו לעצמכם טובה, כישראלים – תקנו קפה תוצרת הארץ, כחול-לבן.

שנדע ימים רגועים, בטוחים, שקטים ושמחים יותר.

#דן אוריאלי
#קפה
Share: